MIESTASTEMAVERSLASLIETUVOS VIDURYSVEIKATASPORTASĮVAIRENYBėS
2014 m. balandžio 21 d., pirmadienis

Autopanorama

Žiemą išauga degalų sąnaudos

Rašyti komentarą

Donatas BRAZDEIKIS

Žiemą automobiliai suvartoja daugiau degalų. Tam, kad šaltuoju metų laiku išjudintų sutirštėjusius tepalus, variklis turi dirbti ilgiau ir sunkiau, automobiliuose veikia įvairūs šildytuvai. Galimybių, kaip sumažinti degalų sąnaudas, gali rasti visi.

Net ir kruopščiausiai šalčiams paruošto automobilio degalų sąnaudos žiemą padidėja apie 10 procentų. Degalų sąnaudos neišvengiamai padidėja dėl sutirštėjusių tepalų, kuriems išjudinti reikalingas ilgesnis ir sunkesnis variklio darbas. Tepalų yra ir pavarų dėžėje, ratuose. Tuščio variklio darbas, šildant jį patį ir saloną, taip pat nepadeda sutaupyti degalų.

 

Padidėja sąnaudos
 
Sumažėję vidutinio transporto srauto greičiai, nevalyti ar šlapi keliai bei minkštesnės padangų gumos taip pat lemia didesnes degalų sąnaudas. Nemažai degalų tuščiai išdeginama kuriant automobilį, todėl kaitinimo žvakių, degalų ir oro filtrų būklė turi didelę reikšmę.
Degalų filtro užterštumas turi įtakos ir siurblio bei purkštukų darbui, kuris taip pat lemia sąnaudas. Reikia nepamiršti, jog žieminio arktinio dyzelino kaloringumas yra mažesnis nei vasarinio, todėl naudojant jį sąnaudos šiek tiek padidėja.
Jei žiemą važinėjama trumpais atstumais, neverta stebėtis, kad sąnaudos išauga iki 1,5 karto. Tai nutinka dėl nespėjusių įšilti ir sukuriančių papildomą nemažą pasipriešinimą visuose mechanizmuose esančių tepalų bei užvesti varikliui išnaudotų degalų.
Norint mieste taupiai važiuoti svarbiausia yra palaikyti kuo artimesnį vidutiniam važiavimo greitį. Reikia vengti tiek staigiai stabdyti, tiek staigiai įsibėgėti, nes staigus akceleratoriaus paspaudimas iš variklio pareikalauja visos jo galios, kuriai sugeneruoti degalai naudojami dideliais kiekiais. Patyrę vairuotojai žino, kad daug degalų be reikalo išdeginama pasirinkus netinkamą važiavimo maršrutą ar greitį.
 
Padangų įtaka
 
Padangų dydis taip pat turi įtakos jūsų automobilio degalų sąnaudoms. Jei padangos per aukštos, lyginant su nurodytomis gamintojo, spidometras netiksliai fiksuoja greitį ir nuvažiuotus kilometrus, dėl to 3–12 proc. degalų sąnaudos būna didesnės už realiąsias.
Jei slėgis padangose bus didesnis – padangų pasipriešinimas riedėjimui mažės, kartu mažės ir sąnaudos. Jei slėgis mažesnis – atvirkščiai. Dėl pernelyg žemo slėgio sąnaudos gali išaugti labai pastebimai.
Šiaip žiemą padangų pernelyg prisipūsti nerekomenduojama, nes „kietėja“ mašina ir padangų vidurys išdyla greičiau nei kraštai. Tuo labiau reiktų vengti nepakankamai pripūstų padangų. Tokiu atveju daug labiau dyla jų kraštai ir degalų sąnaudos didėja.
Analogiška priklausomybė ir nuo padangos pločio. Kuo padanga platesnė, palyginti su nurodoma gamintojo, tuo daugiau naudojama degalų jai sukti. Kiekvienas papildomas pločio centimetras prie sąnaudų prideda apie 2 proc. degalų.
Padangų gumos kietumas ir pasipriešinimo riedėjimui koeficientas taip pat smarkiai veikia degalų sąnaudas. Daugumos gamintojų jis yra 1,0–1,1. Ypač geros padangos teturi 0,93–0,97 pasipriešinimo koeficientą. Restauruotų padangų jis būna gerokai didesnis, dėl šios priežasties (minkštumo) jos ir daug greičiau sudyla. Netaisyklingas ratų suvedimas irgi gali padidinti sąnaudas iki labai pastebimų dydžių.
 
Keletas patarimų
 
Žiemą automobilyje stenkitės nevežioti nereikalingų ir vietą užimančių daiktų. Pakrautas automobilis gal pagerintų padangų sukibimą su kelio danga, tačiau taupyti tikrai nepadėtų.
Didesnis svoris didina ir degalų suvartojimą. Jei turite galimybę – nuvalykite sniego sankaupas ar ledą nuo automobilio. Šitaip palengvinsite savo transporto priemonę ir nereikės jungti langų šildytuvo. Nes pastarasis veikdamas ilgą laiką prisideda prie degalų švaistymo.
Neapkraukite šalto variklio, ypač žiemą. Paleidę variklį, leiskite jam padirbėti tuščiosios eigos sūkiais tam, kad alyva geriau pasklistų po visus svarbesnius tepimo taškus, pvz., į alkūninio veleno atraminius ir švaistiklinius guolius. Staigus pajudėjimas lemia didesnį paviršių dilimą.
Tvarkingame variklyje, naudojant visiems sezonams tinkamą, sintetinę alyvą, ji po visus tepimo taškus pasklinda jau po 10 sek., tačiau šis laikotarpis gali prasitęsti iki 1 min., priklausomai nuo variklio būklės, naudojamos alyvos, aplinkos temperatūros ir pan.
Trumpam sustodami neišjunkite variklio. Paleidžiant vis iš naujo variklis daugiau susidėvės, nei dirbdamas tuščiosios eigos sūkiais, be to, paleidimo metu maitinimo sistema į degimo kamerą tiekia riebesnį mišinį – ką tik paleidus variklį, alkūninio veleno sūkiai didesni ir tik po kelių sekundžių jie sumažėja iki normalių tuščiosios eigos sūkių.
Šilumai, taip pat ir degalams taupyti iš dalies ar visiškai uždengiamas aušinimo radiatorius. Dėl oro pasipriešinimo šiuo atveju jaudintis neverta, nes jis praktiškai nepakinta.
Didelę įtaką šilumai salone ir sąnaudoms turi sugedęs (neužsidarantis ar per anksti atsidarantis) termostatas. Dėl sugedusio termostato dyzelinių variklių sąnaudos išauga kiek mažiau nei benzininių.
Jei smarkiai sninga, geriau važiuokite iš paskos kitam automobiliui, tuomet pirmasis automobilis gaus visą pasipriešinimo jėgą. Sningant automobiliui sunkiau važiuoti dėl pasipriešinimo ir jis priverstas sunaudoti daugiau degalų.

 

Daugiau naujienų iš Autopanorama:

  • Geometriją reikia tikrinti periodiškai

    Geometriją reikia tikrinti periodiškai

    Saugumas kelyje tiesiogiai priklauso nuo jūsų automobilio techninės būklės – ir tai ypač aktualu blogomis oro sąlygomis.

  • Ko dar nežinojote apie degalų sunaudojimą

    Ko dar nežinojote apie degalų sunaudojimą

    Vairuotojai įpratę skųstis žiemomis – esą per šalčius automobilis pradeda ryti degalus. Tačiau ši problema iš esmės išlieka visais metų laikais.

  • Aukščiausio pasaulyje klampumo indekso alyva ENEOS

    Aukščiausio pasaulyje klampumo indekso alyva ENEOS

    „Eneos“ alyvų gamintoja "JX Nippon Oil & Energy" yra viena pirmaujančių pasaulyje alyvų ir skysčių automobiliams gamintojų. Nors iki šiol didžiausią dalį jos produkcijos sudaro originalių alyvų (OE) tiekimas į automobilių gamyklas, sparčiai populiarėja paties gamintojo valdomo „Eneos“ ženklo alyvos

  • Ir vėl laikas keisti padangas

    Ir vėl laikas keisti padangas

    Pavasariui įsismarkaujant, pats laikas pakeisti automobilio padangas – jei to dar nepadarėte.

  • Dešiniavairiai grįžta

    Dešiniavairiai grįžta

    Eismui kairiąja kelio puse skirtus automobilius pirkę vairuotojai gali džiūgauti: jų skundai buvo išgirsti.

  • Alyva automobiliui – kaip kraujas žmogui

    Alyva automobiliui – kaip kraujas žmogui

    Kad automobilio variklis tarnautų ilgai, reikia naudoti tik tinkamą kokybišką alyvą ir ją laiku keisti.

  • Granata ratuose

    Granata ratuose

    Nė vienas automobilis neapsieina be pusašių lankstų guolių, tačiau jie, kaip ir daugelis kitų mechanizmų, taip pat genda.

  • Švari mašina – prestižo reikalas

    Švari mašina – prestižo reikalas

    Automobilis – ne tik draugas, pagalbininkas ir darbo priemonė, bet ir savo šeimininko „veidas“: pagal tai, kaip atrodo mašina, galima daug pasakyti apie ją vairuojantį žmogų.

  • Kokios taisyklės, tokie ir pažeidėjai

    Kokios taisyklės, tokie ir pažeidėjai

    Ne visuose pasaulio kraštuose kelių eismo taisyklės yra sveiku protu suvokiamos, tačiau pažeidėjai kažkodėl taikosi neįtikėtinomis gudrybėmis apeiti paprasčiausias.

  • Holivudo dovanos kelių policijai

    Holivudo dovanos kelių policijai

    Arba penkios pažangiausios technologijos policijos tarnyboje.

Redakcija. El.p. redakcija@panbalsas.lt, tel. 8 45 555556. Reklamos skyrius. El.p. reklama@panbalsas.lt, tel. 8 45 502022
© 2009 UAB „Panevėžio dienraštis“